Sesje półplenarne

Jak rozumieć I wdrażać politykę deinstytucjonalizacji praktyk pomocowych – perspektywa socjologiczna  (wydarzenie towarzyszące) – Sesja Uniwersyteckiego Obserwatorium Dinstytucjonalizacji Praktyk Pomocowych UODI

Program

Sesje półplenarne

Sympozja

Sesja organizowana jest pod auspicjami Uniwersyteckiego Obserwatorium Dinstytucjonalizacji Praktyk Pomocowych. UODI to  partnerskie przedsięwzięcie badawczo-analityczne realizowane od 2021 r. na Uniwersytecie Warszawskim realizowane wspólnie przez Wydział Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji, Centrum Europejskie oraz Instytut Studiów Społecznych im. Profesora Roberta Zajonca (por. www.uodi.uw.edu.pl ). Prace UODI są zogniskowane na analizie procesów deinstytucjonalizacji profesjonalnych dzałań pomocowych w ramach krajowej polityki pubvlicznej odpowiadającej założeniom agendy unijnej (Europejski Fundusz Społeczny – EFS Plus). UODI rozwija I upowszechnia środowiskowy model działań pomocowych jako podejście metodycznie podbudowane i zarazem wolne od ideologicznej jedostronności, a przez to możliwe do praktycznego wdrażania. Sesja specjalna (ad hoc) na konkretnych przykładach ilustruje wielowymiarowość podejścia środowiskowego tak w obszarze pomocy społecznej, jak i ochrony zdrowia.            

Barbara Szatur-Jaworska  –  Dostępność usług społecznych dla osób starszych na obszarach wiejskich

Analiza miejsc i przestrzeni świadczenia usług społecznych stanowi istotny element badań nad lokalną polityką społeczną oraz jej wpływem na społeczności lokalne. W dobie toczącej się w Polsce dyskusji na temat deinstytucjonalizacji tych usług, referat koncentruje się na fizycznych i organizacyjnych cechach infrastruktury usług społecznych w polskich gminach oraz ich społeczno-politycznym znaczeniu. Dotychczasowe badania, prowadzone m.in. w nurcie policy feedback, wskazują, że sposoby świadczenia usług społecznych – ich dostępność, formy adresowania oraz procedury ubiegania się o nie – mogą wpływać na postawy i zachowania polityczne zarówno beneficjentów, jak i lokalnych społeczności. Ustalono również, że sposób zarządzania i organizacji miejsc świadczenia usług publicznych oddziałuje na poczucie obywatelstwa odbiorców, legitymizację instytucji publicznych oraz skłonność do angażowania się w życie polityczne i społeczne (Kopec, 2024; Michener, 2018).

W odpowiedzi na te zagadnienia referat prezentuje część wyników badania realizowanego w ramach projektu „Przestrzenie i miejsca dostarczania usług społecznych: znaczenie polityczne z perspektywy teorii sprzężenia zwrotnego” (Preludium BIS, NCN). Celem badania jest określenie, w jaki sposób przestrzenne i zarządcze cechy miejsc świadczenia usług społecznych wpływają na funkcjonowanie tych instytucji oraz ich odbiór przez lokalną społeczność. Obejmuje ono analizę usług społecznych świadczonych stacjonarnie w województwie mazowieckim, ze szczególnym uwzględnieniem obiektów zakwaterowania zbiorowego dla uchodźców oraz placówek wsparcia dziennego dla dzieci i młodzieży. Referat opiera się na wynikach części ankietowej badania.

Istniejące analizy roli miejsc i przestrzeni usług społecznych w mechanizmie sprzężenia zwrotnego pozwoliły przyjąć w prezentowanym sondażu z przedstawicielami instytucji, że przestrzenne cechy dostarczania usług (tj. lokalizacja, standard techniczny, estetyka obiektu, bezpieczeństwo oraz inkluzywność miejsca), a także aspekty zarządcze (typ podmiotu prowadzącego, współpraca z innymi organizacjami oraz adekwatność finansowania) będą oddziaływać na rozpoznawalność i społeczną legitymizację danej usługi, a także na lokalne konflikty wokół jej świadczenia. Wyniki ankiety zweryfikują te hipotezy w kontekście Mazowsza.

Prezentowane wyniki ankiety (przeprowadzonej wśród osób prowadzących wspomniane obiekty) pozwolą lepiej zrozumieć, jak przestrzeń i sposób zarządzania usługami społecznymi wpływają na ich odbiór oraz integrację z otoczeniem. Analiza ta przyczyni się do poszerzenia wiedzy na temat relacji między infrastrukturą polityki społecznej a mechanizmami włączenia i wsparcia na poziomie lokalnym. Może ona także wesprzeć proces projektowania skuteczniejszych polityk społecznych, wykorzystując integracyjny potencjał społeczności lokalnych. W kontekście pracy doktorskiej, wyniki badania stanowią jedynie część szerszej analizy politycznych konsekwencji organizacji usług społecznych oraz ich roli w kształtowaniu postaw i praktyk politycznych mieszkańców Mazowsza.

Marta Pietrusińska, Szymon Wójcik – Responsywność organizacyjna w usługach społecznych – próba definicji

Wsparcie ze strony państwa nie zawsze w pełni zaspokaja złożone potrzeby użytkowników usług i może być nieraz nieodpowiednie. Kwestia ta pojawia się zwłaszcza, gdy obywatele nie potrafią zdefiniować problemów, z którymi się borykają, czy zaproponować możliwych działań w celu ich rozwiązania. Nie mają takich możliwości, ponieważ znajdując się w różnorodnych dyskryminujących sytuacjach, są z różnych powodów pozbawieni prawa głosu i jednocześnie wykluczani z przestrzeni publicznej, w której odbywa się demokratyczna dyskusja.

Mimo, że unijne dyskursy polityczne i ruchy społeczne od dawna promują to, co jest określane w politykach publicznych jako: „uczestnictwo”, “partycypacja”, „współtworzenie”, „koprodukcja” czy „współ-konstruowanie”, istnieją trudności w praktykowaniu demokracji jako ważnego elementu funkcjonowania europejskiego sektora społecznego. Poszukiwanie nowych sposobów myślenia o demokracji i współtworzeniu w kontekście interakcji obywatel-instytucja stało się przyczynkiem do zgłębienia pojęcia responsywności (ang. responsiveness) w usługach społecznych, które do tej pory niemal nie było używane w polskim dyskursie dotyczącym usług publicznych.

W ramach projektu badawczego RESPONSIVE (HORYZONT 2020) realizowanego w 6 krajach europejskich od marca 2023 podjęliśmy się próby zdefiniowania, zrozumienia i upowszechnienia pojęcia responsywności w usługach społecznych. Jest to nowa koncepcja, która wyraźnie koncentruje się na tym, jak usługi społeczne mogą się zmieniać w odpowiedzi na głosy obywateli. Bycie responsywnym oznacza bycie uważnym na opinie obywateli i, co najważniejsze, podejmowanie konkretnych działań w odpowiedzi na nie.  Dialog i interakcja stanowią podstawę responsywności. 

Podczas naszego referatu opierając się na zebranych w ramach projektu RESPONSIVE polskich danych empirycznych przedstawimy rozumienie responsywności wśród: użytkowników usług (38 IDI, 4 FGI), obywateli działających społecznie (25 IDI), pracowników usług społecznych (5 FIG), oraz decydentów (6 IDI), by na koniec spróbować zaproponować definicję responsywności organizacyjnej w usługach społecznych.

Wsparcie ze strony państwa nie zawsze w pełni zaspokaja złożone potrzeby użytkowników usług i może być nieraz nieodpowiednie. Kwestia ta pojawia się zwłaszcza, gdy obywatele nie potrafią zdefiniować problemów, z którymi się borykają, czy zaproponować możliwych działań w celu ich rozwiązania. Nie mają takich możliwości, ponieważ znajdując się w różnorodnych dyskryminujących sytuacjach, są z różnych powodów pozbawieni prawa głosu i jednocześnie wykluczani z przestrzeni publicznej, w której odbywa się demokratyczna dyskusja.

Mateusz Glinowiecki – Role społeczne osób przewlekle chorujących psychicznie w kontekście deinstytucjonalizowanych usług społecznych

Choroba psychiczna (podobnie jak każda inna poważna choroba czy niepełnosprawność) zgodnie z teorią T. Parsonsa zmusza osobę nią dotkniętą do porzucenia – przynajmniej czasowo – pełnionych przez siebie ról społecznych na rzecz zupełnie nowej roli – chorego. Oczekuje się, że będzie ona czynić starania, by jak najszybciej wyzdrowieć i powrócić do poziomu funkcjonowania sprzed choroby. Proces zdrowienia bywa jednak żmudny i wymagający, a chory na różnych jego etapach potrzebuje wsparcia świadczonego w ramach różnorodnych usług społecznych. Jesteśmy obecnie świadkami procesu ich deinstytucjonalizacji, która mimo iż spóźniona względem innych krajów europejskich, jest zdecydowanie krokiem w dobrą stronę. Czy zmiana środka ciężkości ze wsparcia świadczonego w formie instytucjonalnej na wsparcie świadczone w modelu środowiskowym wspiera proces zdrowienia? Czy sprawia, że chorzy mogą szybciej porzucić parsonsowską rolę społeczną chorego? Czy dzięki temu łatwiej jest im zacząć się realizować w pełnieniu innych, bardziej pożądanych ról społecznych (zawodowych, towarzyskich, rodzinnych, sąsiedzkich itd.)? W referacie omówione zostaną konkretne usługi społeczne oraz wyłaniające się nowe zawody pomocowe, mające wpływ na kwestie pełnienia ról społecznych przez osoby przewlekle chorujące psychicznie. Znajdą się w nim  odniesienia do wyników badań własnych autora (2024) realizowanych z osobami korzystającymi ze środowiskowych usług społecznych (m.in. mieszkalnictwa wspomaganego). Na koniec przedstawione zostaną praktyczne rekomendacje skierowane do instytucji odpowiadających za inicjowanie, realizowanie i nadzorowanie tego typu form wsparcia.

Maria Theiss – W kolejce do specjalisty. Konstrukcje dystrybutywnej sprawiedliwości społecznej w ochronie zdrowia – kontekst hybrydowych państw dobrobytu

Usługi społeczne przyczyniają się do dobrobytu nie tylko poprzez zaspokajanie potrzeb edukacyjnych, zdrowotnych czy socjalnych. Tworzą one także sferę w której kształtują się przekonania odbiorców usług na temat ich statusu jako obywateli, etyczności i skuteczności państwa w dostarczaniu tego, co jest postulowane, a w efekcie – prawomocności publicznych programów społecznych. Referat wpisuje się w tradycję badawczą, reprezentowaną przez takie nuty jak policy feedback, street-level bureaucracy, studia nad „zasługiwalnością” itp., w której przedmiotem uwagi są oczekiwania i oceny polityki społecznej, formułowane przez ludzi z kontakcie z instytucjami, a także polityczne znaczenie tych konstrukcji. 

Wystąpienie koncentruje się na społecznym postrzeganiu sprawiedliwości dystrybutywnej w specjalistycznej ochronie zdrowia. Z istniejącej literatury wiemy, że kryteria sprawiedliwości stosowane w ocenach ochrony zdrowia obejmują głównie odpowiadanie na potrzeby i powszechny dostęp. Jednak studia nad percepcją sprawiedliwości społecznej w usługach publicznych, prowadzone w Europie głównie w krajach skandynawskich i krajach Beneluxu, mają ograniczoną przydatność dla zrozumienia tych zjawisk w hybrydowych państwach dobrobytu. 

Referat przedstawia wyniki badań zrealizowanych w Polsce, Rumunii i Izraelu, będących przykładami takich państw. Charakteryzują się one współwystępowaniem sposobów dostarczania usług i dyskursów o sprawiedliwości tworzących „kakofoniczny mix” uniwersalizmu, silnie rynkowych, neoliberalnych zasad i mechanizmów wykluczania typowych dla welfare chauvinism. Badania służą odpowiedzi na pytanie o to, jak takim kontekście ludzie myślą o tym kto, co i na jakich zasadach powinien otrzymywać w ramach specjalistycznej ochrony zdrowia i jakie grupy są porównywane dla oceny czy system jest sprawiedliwy. Zrealizowane wywiady grupowe mają przy tym na celu zrozumienie związku między zamieszkiwaniem w wielkomiejskiej lub peryferyjnej lokalizacji a oceną sprawiedliwości specjalistycznej ochrony zdrowia.

Tomasz Kaźmierczak – Usługi społeczne a spójność społeczna; przypadek usług wytchnieniowych

Usługi społeczne, oprócz intencjonalnego zaspokajania konkretnych potrzeb jednostek/rodzin/ grup, pełnią jednocześnie szereg pozytywnych  funkcji ubocznych (z prakseologicznego punktu widzenia). Przyczynianie się do poprawy spójności społecznej jest jedną z nich. Pojęcie spójności społecznej jest co prawda dość rozmyte, istnieje jednak zgoda, iż zasadniczo oznacza ono coś pożądanego w wymiarze zarówno indywidualnym,  jak i kolektywnym, o co warto zabiegać np. poprzez odpowiednie polityki publiczne.  Zwykle spójność społeczna analizowana jest na poziomie makrostruktur, jednak w literaturze przedmiotu pojęcie to bywa także stosowane w odniesieniu do społeczności /zbiorowości lokalnych. Z kolei usługi wytchnieniowe – ze względu na ich znaczenie dla osób zależnych i ich opiekunów oraz skalę  zapotrzebowanie – należą do  kategorii usług o znaczeniu podstawowym, a jednocześnie dla polityk publicznych trudnych. W ramach prezentacji przedstawiony będzie ich rozwój,  także na poziomie konceptualnym oraz „mechanika” ich działania, co – jak się wydaje – dość dobrze  ilustruje związek pomiędzy usługami społecznymi a spójnością społeczną, w  szczególności  rozpatrywaną na poziomie lokalnym.

Współorganizatorzy

Uniwersytet w Białymstoku logo
Wydział Socjologii Uniwerystet w Białymstoku Logo
Polskie Towarzystwo Socjologiczne Logo

Partnerzy strategiczni

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Województwo Podlaskie

Patronat honorowy

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Patronat wicemarszałka Sejmu Macieja Żywno

Wicemarszałek Senatu Maciej Żywno

Marszałek Województwa Podlaskiego

Marszałek Województwa Podlaskiego

Wojewoda Podlaski Logo

Wojewoda Podlaski

Prezydent Miasta Białegostoku

Patrtonat rektora UWB logo

Rektor UwB

European Sociological Association

Patronat medialny

Polskie Radio Białystok logo

Sponsor główny

Pollster logo

Sponsorzy

Augustowianka logo
Waszczukowe logo